Використання проектних технологій
на уроках біології як засіб виявлення творчих здібностей учнів
У сучасній українській освіті
відбувається потужний процес пошуку і реалізації нових підходів до навчально-виховного
процесу. Економічні, соціальні, екологічні зміни, інформатизація суспільства
ставлять перед освітою завдання, пов’язані з розвитком творчого мислення, продуктивної
свідомої діяльності школярів як умови самореалізації в житті. А для цього мало
отримати певну суму знань, учневі потрібно осягнути складну науку самостійного
навчання, пошуку інформації, уміння застосовувати свої творчі здібності. Адже
тільки творча особистість зможе сама обрати свій шлях у навчанні і реалізувати
свій талант у практичній діяльності.
В останні роки у зв’язку з
модернізацією природничої освіти зріс
інтерес до використання методу проектів. Мета використання проектних технологій
на уроках природничого циклу - активізація пізнавальної діяльності учнів для
формування ключових компетенцій школярів та підвищення рівня їх навчальних
досягнень. Тематика проектних завдань має бути широкою, пошук проблеми може
здійснюватися в полі різноманітних об’єктів і областей людської діяльності. Важливою
також є структуризація змістовної частини проекту із зазначенням поетапних
результатів.
До безперечних переваг методу
проектів належить: формування навичок безконфліктного спілкування учнів; високий
рівень організації, який має забезпечити здатність самостійно здійснювати різні
види діяльності. Здібності до проектної діяльності проявляються в ситуаціях, коли
людина набуває вміння вирішувати проблеми. Важливим фактором при створенні
проекту є логічне мислення, що розглядають не як можливість дати правильну
відповідь, а вміння вирішити проблему, тобто запропонувати різні шляхи її
вирішення.
Особлива увага приділяється
непередбаченим, нереальним пропозиціям. Шлях від мети до результату – це певним
способом організована взаємодія вчителя й учнів. Усі дії вчителя мають економно
і цілеспрямовано вести до заздалегідь визначеної мети. Технологія навчання
повинна мати чіткі характеристики, тобто настільки зрозуміло, щоб кожний
учитель, застосувавши її, гарантовано досягав результату.
Технологія проектної діяльності
учнів на уроках біології створює широкі можливості для розвитку особистості. Зміст
шкільної освіти має багато можливостей в плані використання проектної
технології. Технології проектної діяльності вимагають від учителя особливої
підготовки учнів, пояснення завдань, спосіб їх використання, вимоги до
оформлення результатів.
В основу методу проектів
покладено розвиток пізнавальних, творчих інтересів учнів, уміння самостійно
конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі; розвиток
критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну
діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову), яку учні виконують упродовж
певного відрізку часу. Метод завжди передбачає розв'язування певної проблеми за
допомогою різноманітних прийомів, засобів навчання, інтегрованих знань, умінь, творчість.
Так за допомогою програми Microsoft Word, Microsoft Power Point, Microsoft Оffice
Publisher учні під керівництвом вчителя вчаться розробляти теми проблемної ситуації з курсу біології, використовуючи
метод проектів. При цьому вони звертаються до ресурсів Інтернету, матеріалів
підручників, енциклопедій, науково-популярної та художньої літератури.
Вирішення проблеми розвитку в
учнів самостійності, творчого відношення до справи, звички до навчання впродовж
всього життя я вважаю доцільним покласти на метод проектів, тобто залучення
учбових проектів в учбовий процес. В перекладі з латини „проект” означає „кинутий
вперед”. Метод проектів складає основу технології проектного навчання, зміст
котрого полягає в самостійному освоєнні школярами учбового географічного матеріалу
і створенні конкретного продукту, що дозволяє учням пережити ситуацію успіху, самореалізації.
Метою використання метода
проектів є самостійне осмислення учнями проблем, які мають життєвий сенс для
них. Працюючи над проектом, прагну навчати учнів оволодівати комплексом умінь -
пізнавальних, практичних, оціночних, основ взаємодії , вчу набувати нові знання,
інтегрувати їх. Організація навчання біології методом проектів дає можливість
школярам стати рівноправним членом творчого колективу.
В своїй роботі звертаю увагу на
суттєву особливість методу - суб’єктивність школяра, діалогічність, креативність,
технологічність і самодіяльність учнів, які виникають у процесі реалізації
проектів.
Проекти, що створюються, носять
як науково-пізнавальний, практико-перетворюючий так і комунікативний характер. Я
пропоную учням як розв’язання теоретичних проблем, так і практичних. Результат
роботи, готовий до використання: колекції, слайди, довідково-інформаційний
матеріал
Навчання учнів до творчого пошуку
розв’язання проблеми починається в початковій ланці. Учні з допомогою вчителя
складають проекти на уроках природознавства. Набутий досвід використовують у 5-9 класах. У 6, 7, 8 класі учні складають
міні-проекти на уроках біології. Запропоновану проблематику для тем міні-проектів
учителем учні розв’язують, використовуючи різноманітну додаткову літературу, працюючи
самостійно чи у парах і, відповідно до вимог, її оформляють і захищають.
7 клас
Тематична
атестація
Тема «Океани »
І варіант
І рівень ( 0,5х 6=3 бали )
1. Найбільшим за
площею материком є а) Північна Америка б) Євразія в) Африка 2 .Течія Куро Сіо знаходиться
а) у Тихому океані б) в Атлантичному
океані
в) в Індійському
океані г) в Північному Льодовитому океані.
3. Найбільші глибини
( жолоби ) в океані а) Атлантичному б) Тихому в) Індійському.
4. Два материка
об’єднує частина світу а) Азія б) Америка в) Африка.
5. Найсолоніше і
найтепліше море світу а) Азовське б) Середземне в) Червоне.
6. Води чотирьох
океанів омивають материк а) Північна
Америка б) Євразія
в) Антарктида.
ІІ рівень ( 1х3=3 бали )
7. Яке походження
мають острови Океанії? Навести приклади.
ІІІ рівень ( 1х3=3 бали )
8. Дайте визначення поняття « холодна течія ». Назвіть холодні
течії Тихого Індійського і Атлантичного океанів ( по дві течії в океані_)
ІV рівень ( 3
бали )
9. Назвати водні
об’єкти: 1) штучний об’єкт, що з’єднує Тихий і Атлантичний океани 2) штучний
об’єкт, що з’єднує Середземне море і море Індійського океану 3) природний
об’єкт, що з’єднує відкритий Атлантичний океан і Середземне море 4) природний
об’єкт, що з’єднує Тихий океан і Північний Льодовитий океан 5) два природних
об’єкти, що є частинами Атлантичного океану і омивають береги України 6)
океани, які омивають береги США.
ІІ варіант
9.Назвати 6 водних
об’єктів, через які треба пройти судну найбільш коротким шляхом від островів
Великобританії в Аравійське море ( повні назви).
І рівень ( 0,5х
6=3 бали )
1. Найбільшим за
площею океаном є а) Атлантичний б)
Індійський в) Тихий.
2. Найменш солоним
океаном є а) Атлантичний б) Тихий в) Індійський
в) Північно Льодовитий.
3. Течія Гольфстрім тече а)
у Тихому океані б) в Атлантичному океані
в) в Індійському
океані г) в ПН.-Льодовитому океані .
4. Немає жолобів в
океані а)Північному Льодовитому б) Тихому в) в жодному
5. Островів в Океанії
приблизно а) 1000 б) 5000 в) 10000
г ) 20000.
6. Середня солоність
вод Світового океану в проміле становить а) 45 б) 35 в)
30
ІІ рівень ( 1х3=3 бали )
7.
Назвати
моря, які омивають Україну, до
якового океану відносяться, із Світовим океаном з’єднані
протоками ( 1, 2, 3 )
ІІІ рівень ( 1х3=3 бали )
8.Дайте визначення поняття « тепла течія ». Назвіть теплі течії
Тихого Індійського і Атлантичного океанів ( по дві течії в океані_)
ІV рівень ( 3 бали )
Українські Карпати (урок географії у 8-му класі)
Презентація на тему "Українські Карпати"
Матеріали до уроку "Небезпечні віруси"
Доповідь на педагогічних читаннях
"Тренінгові технології як фактор
формування стійкогоінтересу учнів до вивчення предметів"
Використання проектних технологій на уроках біології як засіб виявлення творчих здібностей учнів
У сучасній українській освіті
відбувається потужний процес пошуку і реалізації нових підходів до навчально-виховного
процесу. Економічні, соціальні, екологічні зміни, інформатизація суспільства
ставлять перед освітою завдання, пов’язані з розвитком творчого мислення, продуктивної
свідомої діяльності школярів як умови самореалізації в житті. А для цього мало
отримати певну суму знань, учневі потрібно осягнути складну науку самостійного
навчання, пошуку інформації, уміння застосовувати свої творчі здібності. Адже
тільки творча особистість зможе сама обрати свій шлях у навчанні і реалізувати
свій талант у практичній діяльності.
В останні роки у зв’язку з
модернізацією природничої освіти зріс
інтерес до використання методу проектів. Мета використання проектних технологій
на уроках природничого циклу - активізація пізнавальної діяльності учнів для
формування ключових компетенцій школярів та підвищення рівня їх навчальних
досягнень. Тематика проектних завдань має бути широкою, пошук проблеми може
здійснюватися в полі різноманітних об’єктів і областей людської діяльності. Важливою
також є структуризація змістовної частини проекту із зазначенням поетапних
результатів.
До безперечних переваг методу
проектів належить: формування навичок безконфліктного спілкування учнів; високий
рівень організації, який має забезпечити здатність самостійно здійснювати різні
види діяльності. Здібності до проектної діяльності проявляються в ситуаціях, коли
людина набуває вміння вирішувати проблеми. Важливим фактором при створенні
проекту є логічне мислення, що розглядають не як можливість дати правильну
відповідь, а вміння вирішити проблему, тобто запропонувати різні шляхи її
вирішення.
Особлива увага приділяється
непередбаченим, нереальним пропозиціям. Шлях від мети до результату – це певним
способом організована взаємодія вчителя й учнів. Усі дії вчителя мають економно
і цілеспрямовано вести до заздалегідь визначеної мети. Технологія навчання
повинна мати чіткі характеристики, тобто настільки зрозуміло, щоб кожний
учитель, застосувавши її, гарантовано досягав результату.
Технологія проектної діяльності
учнів на уроках біології створює широкі можливості для розвитку особистості. Зміст
шкільної освіти має багато можливостей в плані використання проектної
технології. Технології проектної діяльності вимагають від учителя особливої
підготовки учнів, пояснення завдань, спосіб їх використання, вимоги до
оформлення результатів.
В основу методу проектів
покладено розвиток пізнавальних, творчих інтересів учнів, уміння самостійно
конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі; розвиток
критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну
діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову), яку учні виконують упродовж
певного відрізку часу. Метод завжди передбачає розв'язування певної проблеми за
допомогою різноманітних прийомів, засобів навчання, інтегрованих знань, умінь, творчість.
Так за допомогою програми Microsoft Word, Microsoft Power Point, Microsoft Оffice
Publisher учні під керівництвом вчителя вчаться розробляти теми проблемної ситуації з курсу біології, використовуючи
метод проектів. При цьому вони звертаються до ресурсів Інтернету, матеріалів
підручників, енциклопедій, науково-популярної та художньої літератури.
Вирішення проблеми розвитку в
учнів самостійності, творчого відношення до справи, звички до навчання впродовж
всього життя я вважаю доцільним покласти на метод проектів, тобто залучення
учбових проектів в учбовий процес. В перекладі з латини „проект” означає „кинутий
вперед”. Метод проектів складає основу технології проектного навчання, зміст
котрого полягає в самостійному освоєнні школярами учбового географічного матеріалу
і створенні конкретного продукту, що дозволяє учням пережити ситуацію успіху, самореалізації.
Метою використання метода
проектів є самостійне осмислення учнями проблем, які мають життєвий сенс для
них. Працюючи над проектом, прагну навчати учнів оволодівати комплексом умінь -
пізнавальних, практичних, оціночних, основ взаємодії , вчу набувати нові знання,
інтегрувати їх. Організація навчання біології методом проектів дає можливість
школярам стати рівноправним членом творчого колективу.
В своїй роботі звертаю увагу на
суттєву особливість методу - суб’єктивність школяра, діалогічність, креативність,
технологічність і самодіяльність учнів, які виникають у процесі реалізації
проектів.
Проекти, що створюються, носять
як науково-пізнавальний, практико-перетворюючий так і комунікативний характер. Я
пропоную учням як розв’язання теоретичних проблем, так і практичних. Результат
роботи, готовий до використання: колекції, слайди, довідково-інформаційний
матеріал
Навчання учнів до творчого пошуку
розв’язання проблеми починається в початковій ланці. Учні з допомогою вчителя
складають проекти на уроках природознавства. Набутий досвід використовують у 5-9 класах. У 6, 7, 8 класі учні складають
міні-проекти на уроках біології. Запропоновану проблематику для тем міні-проектів
учителем учні розв’язують, використовуючи різноманітну додаткову літературу, працюючи
самостійно чи у парах і, відповідно до вимог, її оформляють і захищають.
7 клас
Тематична
атестація
Тема «Океани »
І варіант
І рівень ( 0,5х 6=3 бали )
1. Найбільшим за
площею материком є а) Північна Америка б) Євразія в) Африка 2 .Течія Куро Сіо знаходиться
а) у Тихому океані б) в Атлантичному
океані
в) в Індійському
океані г) в Північному Льодовитому океані.
3. Найбільші глибини
( жолоби ) в океані а) Атлантичному б) Тихому в) Індійському.
4. Два материка
об’єднує частина світу а) Азія б) Америка в) Африка.
5. Найсолоніше і
найтепліше море світу а) Азовське б) Середземне в) Червоне.
6. Води чотирьох
океанів омивають материк а) Північна
Америка б) Євразія
в) Антарктида.
ІІ рівень ( 1х3=3 бали )
7. Яке походження
мають острови Океанії? Навести приклади.
ІІІ рівень ( 1х3=3 бали )
8. Дайте визначення поняття « холодна течія ». Назвіть холодні
течії Тихого Індійського і Атлантичного океанів ( по дві течії в океані_)
ІV рівень ( 3
бали )
9. Назвати водні
об’єкти: 1) штучний об’єкт, що з’єднує Тихий і Атлантичний океани 2) штучний
об’єкт, що з’єднує Середземне море і море Індійського океану 3) природний
об’єкт, що з’єднує відкритий Атлантичний океан і Середземне море 4) природний
об’єкт, що з’єднує Тихий океан і Північний Льодовитий океан 5) два природних
об’єкти, що є частинами Атлантичного океану і омивають береги України 6)
океани, які омивають береги США.
ІІ варіант
9.Назвати 6 водних об’єктів, через які треба пройти судну найбільш коротким шляхом від островів Великобританії в Аравійське море ( повні назви).
І рівень ( 0,5х
6=3 бали )
1. Найбільшим за
площею океаном є а) Атлантичний б)
Індійський в) Тихий.
2. Найменш солоним
океаном є а) Атлантичний б) Тихий в) Індійський
в) Північно Льодовитий.
3. Течія Гольфстрім тече а)
у Тихому океані б) в Атлантичному океані
в) в Індійському
океані г) в ПН.-Льодовитому океані .
4. Немає жолобів в
океані а)Північному Льодовитому б) Тихому в) в жодному
5. Островів в Океанії
приблизно а) 1000 б) 5000 в) 10000
г ) 20000.
6. Середня солоність
вод Світового океану в проміле становить а) 45 б) 35 в)
30
ІІ рівень ( 1х3=3 бали )
7.
Назвати
моря, які омивають Україну, до
якового океану відносяться, із Світовим океаном з’єднані
протоками ( 1, 2, 3 )
ІІІ рівень ( 1х3=3 бали )
8.Дайте визначення поняття « тепла течія ». Назвіть теплі течії
Тихого Індійського і Атлантичного океанів ( по дві течії в океані_)
ІV рівень ( 3 бали )
Українські Карпати (урок географії у 8-му класі)
Презентація на тему "Українські Карпати"
Матеріали до уроку "Небезпечні віруси"
Доповідь на педагогічних читаннях
"Тренінгові технології як фактор формування стійкогоінтересу учнів до вивчення предметів"
В умовах становлення сучасної освіти центром навчального процесу є особистість учня з проекцією в майбутнє, тобто підготовка учнів до демократичного і економічно продуктивного життя в 21 столітті. Загальна мета географічної освіти в сучасній школі є формування в учнів системи поглядів, принципів, норм поведінки по відношенню до географічного середовища. Вивчення географії допомагає учням пізнати довкілля, де вони живуть, а також дізнатися про близькі та віддалені території. Діти усвідомлюють роль людини, її можливості у вирішенні проблем, які виникають у процесі освоєння навколишнього світу. Географічний матеріал дозволяє відкрити, з одного боку, творчі, суспільно значущі можливості людини, з іншого, – її безвідповідальне ставлення до довкілля.
Сучасний період розвитку суспільства потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам. Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загально людських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.
Одним з основних завдань освіти є створення умов для розвитку потенційних можливостей школярів, у яких збережена здорова допитливість, жага до учіння, бажання до постійного самовдосконалення. Відомий американський психолог К. Роджерс писав: « Не так вже важливо учити дітей, як важливо створити ситуацію, в якій дитина просто могла б учитися сама й робила б це із задоволенням ».
Класно-урочна система в період сучасних технологій не завжди забезпечує таку ефективність навчання, у результаті чого , губиться інтерес до предмету, знижується рівень знань.
Розв'язання цих актуальних проблем можливо лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток учня. Найбільш ефективними є підходи, які направлені на те, щоб залучати учнів у активне, спільне і засноване на критичному аналізі навчання. Інтерактивні педагогічні форми і методи включають у себе спільну групову роботу, дебати, моделювання, рольові ігри, дискусії, індивідуальні й групові творчі роботи. Ці методи навчання не тільки підвищують інтерес учнів до предмету, але й забезпечують глибоке засвоєння змісту, вироблення навичок і відданість загальнолюдським цінностям. Учнів треба втягувати в дискусії й заохочувати питаннями. Це робить обстановку в класі більш демократичною, творчою, емоційною. Одним із таких методів є тренінгові технології.
Тренінгові технології – це система діяльності по відпрацюванню певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання типових завдань у ході навчання.
Тренінг - це форма навчального заняття, покликана підібрати, закріпити, зробити звичайними прийоми і способи дій по ефективному вирішенні певних проблемних завдань Застосування тренінгової системи навчання переконує, що це є спосіб реалізації активної моделі навчання.
Тренінги стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів, тут учень є суб’єктом навчання . Створюються такі комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність й інтелектуальну спроможність при відпрацюванні конкретного питання тематики занять.
Тренінги дають змогу вчителю побачити учнів з іншого боку. Якщо на звичайних уроках учень буває пасивний, то при тренінгах діти вражають нестандартним мисленням, здатністю приймати рішення у розв’язанні складних проблем сучасності ( екологічних, демографічних, продовольчих і інших ). У процесі тренінгу навчання відбувається за умов постійної активної взаємодії між учнем і вчителем – керівником заняття. І керівник заняття, і учні розуміють, що вони роблять. Тренінгова система вчить бути більш демократичними, відкрито спілкуватись з іншими, критично мислити, приймати продумані рішення.
А хіба не таких підходів до навчання і вимагає сучасна освіта?
Під час тренінгу керівник заняття спроможний реалізувати одночасно декілька дидактичних цілей – узагальнювати, систематизувати, закріплювати і застосовувати набуті знання, формувати і вдосконалювати вміння і навички при вивченні географії.
Водночас практичне використання тренінгових технологій виявляє і деякі проблеми та складності, наприклад у недостатньому забезпеченні навчально - матеріальної бази, часу, звичайно і досвіду. Тренінгові технології є важливою складовою інтерактивного навчання. Як наголошує П. Бавіна, це технології, які доцільно розглядати у контексті діяльнісного навчання, вони спираються на основні принципи ігрового моделювання (ефекта, вправи, асоціації, спілкування, досягнення очікуваних результатів тощо), а головне, є збалансованими за рахунок традиційних та нетрадиційних імітаційних методів навчання
Як показує досвід, найбільш доцільним є використання тренігових технологій у процесі колективної роботи. Сенс впровадження тренінгового навчання можна пояснити виконуваними функціями: навчальна – засвоєння знань й формування необхідних умінь і навичок; розвивальна – створення умов для розкриття творчого потенціалу й розвиток індивідуальних здібностей; мотивувальна – налаштування на активне навчання й психологічну готовність для засвоєння великих обсягів інформації; комунікативна – становлення й розвиток контактів поміж слухачами, формування прагнення до співпраці з високим рівнем довіри й сприйняттям інших членів команди; релаксаційна – зняття емоційного напруги, викликаної навантаження на нервову систему у процесі інтенсивного навчання.
Загалом тренінг – це метод групової навчальної діяльності, коли в лабораторних умовах засобами спеціальних вправ, спрямованих на відтворення, виконання й аналіз ситуацій, в учасників не тільки формуються уміння й навички, але й строюються умови для їхнього розвитку.
Тренінг як форма навчання, побудована на використанні переваг групової роботи, має три відносно самостійних, але взаємопов’язаних процеси: навчання . групова динаміка . розвиток особистості. Водночас, кожний з цих процесів має власні детермінанти, а відтак вимагає уваги з боку того, хто проводить тренінг.
Використання тренінгових технологій передусім сприяє практичній підготовці, уможливлюючи застосування здобутих знань в реальних умовах. Проте, слід наголосити, що можливості тренінгу є значно ширшими, оскільки використання цієї технології сприяє не лише розвитку операціональної, але й когнітивної та емоційної сфер учня.
На окрему увагу заслуговує особистістьвчителя, який у процесі суб’єкт-суб’єктної взаємодії виступає у ролі тренера-консультанта. На відміну від традиційного викладача-педагога він вже не може бути простим транслятором знань, радше є колегою і компетентним радником, головне завдання якого полягає у формуванні стимулу до навчання, створенні умов для розвитку внутрішнього прагнення учня отримати відповіді на запитання. За таких умов мета навчання полягає не просто у набутті знань, а навчитися використовувати ці знання для розв’язання конкретних проблем. У навчанні тренер-консультант основний акцент робить не на теорію, а на застосування різних концепцій, підходів, наукових положень на практиці. Тоді основні функції викладача як тренера-консультанта виявляються у: 1) керуванні (ознайомлення з програмою й метою навчання, його правилами, визначення порядку виконуваних дій та їх змістове наповнення; 2) експертизі (створення умов щодо адекватного аналізу дій, що відбуваються); 3) аналізі (коментуванні певних результатів роботи та групових процесів, підведенні підсумків та формулюванні висновків).
Розробка уроку:
"Природні зони Євразії. Зони
арктичного, субарктичного, помірного кліматичних поясів"
Мета уроку:поглибити та
систематизувати знання учнів про природні зони. Закріпити практичні вміння
характеризувати природні зони, формувати вміння складати характеристику
природних зон у певній послідовності, за типовим планом порівнювати природні
зони північної півкулі, виховувати пізнавальний інтерес і бережливе ставлення
до природи.
Обладнання: фізична карта світу, карта природних зон, атласи, фотографії, картини
природи материка.
Тип
уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
1. Організаційний
момент
2.
Актуалізація опорних знань
3.
Мотивація навчальної діяльності
4.
Вивчення нового матеріалу
5.
Закріплення нових знань
6.
Підсумок уроку
7.
Домашнє завдання
Хід уроку
План уроку
План уроку
1. Поняття « Природна зона »
2. Причини зміни природних зон
3. Природні зони арктичного кліматичного поясу
4. Природні зони субарктичного кліматичного поясу
5. Природні зони помірного кліматичного поясу
І
Організаційний момент
Епіграф уроку: « Лінощі проженіть, увагу
зберіть винахідливість і кмітливість зберіть.»
Сьогодні у нас буде цікавий урок. Протягом
останніх уроків ми вивчаємо материк Євразію. Уже багато чого дізналися про нього,
а тепер щоб зосередити увагу придумаємо до назви материка слова пов’язані із
назвою рослин чи тварин, що проживають на материку.
(учні по черзі називають рослини і тварини, що
живуть на материку, дівчата - рослини, хлопці – тварини.)
Є – Єнотовидний собака…
В – Верба ,видра, ведмідь…
Р – рись, ряска…
А – акація, антилопи…
З – заєць, змія…
І – ісландський мох.
Я – ялина, ялівець , як…
ІІ
Мотивація навчальної діяльності
Діти, ви зараз пригадали назву рослин і тварин
вам відомих, що живуть у Євразії. А тепер давайте пригадаємо, коли, на уроці
географії ми най частіше ми згадуємо про рослинний і тваринний світ.
( природні зони )
Дійсно, сьогодні ми здійснимо мандрівку по
просторах найбільшого материка планети Євразії. А допоможуть нам у цьому уже
набуті вами знання на попередніх уроках географії і біології. Темою
сьогоднішнього уроку буде вивчення природних зон Євразії. Запишемо тему
сьогоднішнього уроку: «Природні зони Євразії.» На уроці ми ознайомимося із
природними зонами материка, з’ясуємо закономірності розташування природних зон,
рослинним і тваринним світом північних регіонів материка.
Пригадаємо діти, що таке природна зона?
Ми знаємо , що природні умови змінюються,
якому закону підпорядкована зміна природних зон: ( закону широтної зональності
).
Пригадаємо, які причини таких змін:
-
Зміна температури
-
Розподіл опадів
-
Річна кількість опадів
-
Особливості рельєфу
Завдання на карточках . Підібрати
відповідність кліматичним поясам природним зонам.
( Робота виконується біля дошки із
запропонованими прикладами природних зон. На дошці записані відповідні
кліматичні пояси)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
1.Складання схеми плану характеристики
природних зон.
-
Географічне положення
-
Рельєф
-
Кліматичні умови
-
Внутрішні води
-
Ґрунти
-
Рослинність
-
Тваринний світ
-
Природоохоронні території
-
Екологічні проблеми
Прийом «творча лабораторія»
Робота в парах. Характеристика природних зон.
(опрацювавши відповідний матеріал учні дають
характеристику природних зон Євразії)
ІV. Закріплення теми уроку
Гра «Що»,
«Де», «Коли».(клас об’єднюється у три групи і по черзі придумують
запитання, які,починаються словами Що?»,
«Де?», «Коли?»).
Продовжити речення
1.
У Євразії є всі …природні зони
2.
Найбільшу площу займає природна
зона….. тайга.
3.
Пустелі і напівпустелі розташовані
….центральній частині материка
4.
широтна зональність порушується
…. на сході.
5.
Найбагатший рослинний і тваринний
світ у зоні ….мішаних лісів
6.
Найбідніша за видовим складом зона
….арктичних пустель
7.
У тайзі із рослин переважає …
сосна
8.
Меридіональне простягання
природних зон спостерігається на….сході материка
9.
У степах поширені родючі ґрунти….чорноземи
10.
Мішані ліси у Євразії поширені
лише на ….заході
V. Підсумок уроку. Оцінювання
учнів
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати
§43 . Виписати тварини і рослини занесені до Червоної книги. Підготувати
повідомлення про «гіганти і карлики» - рослини і тварини на материку.
Розробка уроку
“Фізико-географічне положення Африки та історія досліджень Африки”
Мета уроку:Освітня: сформувати в учнів первинні навички складання характеристики . Ввести поняття «фізико-географічного положення»
та дати уявлення про порядок його характеристики. Виявити особливості
фізико-географічного положення Африки та з’ясувати їх вплив на природу материка.
Актуалізувати вміння визначати географічні координати з метою їх визначення для
крайніх точок материка. Вивчити географічну номенклатуру берегової лінії
Африки. Надати короткі відомості про дослідження та освоєння континенту
європейцями.
Розвиваюча: розвивати у школярів вміння застосовувати знання про загальні географічні закономірності природи Землі для характеристики особливостей їх регіонального прояву. Розвивати інтерес до предмету, вносячи в зміст уроку елементи цікавої географії: ігри, топонімічні та історичні дані.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: фізична карти світу;; атласи школярів; контурні карти; презентації «Африка»;
листи опорно-інформаційних схем школярів.
Розвиваюча: розвивати у школярів вміння застосовувати знання про загальні географічні закономірності природи Землі для характеристики особливостей їх регіонального прояву. Розвивати інтерес до предмету, вносячи в зміст уроку елементи цікавої географії: ігри, топонімічні та історичні дані.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Навчати учнів логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: фізична карти світу;; атласи школярів; контурні карти; презентації «Африка»;
листи опорно-інформаційних схем школярів.
Хід уроку
І. Організація классу
І. Організація классу
Створення психологічної атмосфери
В середні віки у
французькому місті Шарті будували собор. Якось трьох тачечників, які виконували
однакову роботу - перевозили камінь,
запитали:
- Слухайте, друзі, що
ви робите?
Перший робітник похмуро
глянув і роздратовано відповів: „Тобі що, повилазило? Не бачиш – камінь тягаю
на майданчик, хай йому грець!”
Другий спокійно сказав
: „ Що я роблю? Заробляю на кусень хліба для своєї родини.”
А третій розігнувся,
витер спітніле чоло, усміхнувся і з гордістю сказав: „ Я будую Шартський
собор! Ідея цієї притчі актуальна й
нині: праця не лише нестерпний тягар, важка праця, а й найперше – джерело радості й щастя за отримані
результати.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності
Презентація « Африка»
А які асоціації виникають
у вас що пов’язані із терміном Африка?(Відповідь учнів)
З малих років ми пам'ятаємо ті, чудові казки Корнія Чуковського, з яких можна дізнатися, що в Африці є акули, горили та крокодили. Але з плином часу починаєш розуміти, що таємничість материка не вичерпується наявністю цих тварин. Тому сьогодні ви почнете збільшувати ваші знання про Африку вже з наукової точки зору і дізнаєтесь про те, що вона не тільки земля мавп і крокодилів. На цьому дивовижному континенті відсутній звичайний для європейців поділ на зиму та літо, навколо екватора зростають вічнозелені ліси, а поруч із ними можна побачити багаторічні сніги, Справді, крім вулканічного масиву Кіліманджаро, там ніде немає багаторічних снігів і льодовиків. Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту, щодня йдуть дощі. На південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де іноді роками не випадають дощі. Пісок . нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.. До Африки взимку відлітають птахи з України: лелеки, ластівки, журавлі тощо.
Саме Африка — батьківщина таких цінних культур, як буряки, цибуля, капуста, кавуни, що поширились по всьому світові. Африканські продукти: какао, кава, цитрусові, банани, ананаси користуються попитом в європейських країнах, у тому числі і в Україні.
З малих років ми пам'ятаємо ті, чудові казки Корнія Чуковського, з яких можна дізнатися, що в Африці є акули, горили та крокодили. Але з плином часу починаєш розуміти, що таємничість материка не вичерпується наявністю цих тварин. Тому сьогодні ви почнете збільшувати ваші знання про Африку вже з наукової точки зору і дізнаєтесь про те, що вона не тільки земля мавп і крокодилів. На цьому дивовижному континенті відсутній звичайний для європейців поділ на зиму та літо, навколо екватора зростають вічнозелені ліси, а поруч із ними можна побачити багаторічні сніги, Справді, крім вулканічного масиву Кіліманджаро, там ніде немає багаторічних снігів і льодовиків. Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту, щодня йдуть дощі. На південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де іноді роками не випадають дощі. Пісок . нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.. До Африки взимку відлітають птахи з України: лелеки, ластівки, журавлі тощо.
Саме Африка — батьківщина таких цінних культур, як буряки, цибуля, капуста, кавуни, що поширились по всьому світові. Африканські продукти: какао, кава, цитрусові, банани, ананаси користуються попитом в європейських країнах, у тому числі і в Україні.
Про Африку можна казати як про материк
«най-най».
Можливо і вам щось відомо із
рекордів Африки (Відповідь учнів)
Тут живуть: найбільша
тварина суходолу — африканський слон, найвища тварина світу — жираф, чемпіон з
бігу серед тварин — гепард, найбільший на Землі птах — африканський страус,
найшвидша змія — африканська мамба. через найбільшу пустелю світу протікає
найдовша річка Ніл. У Африці віднайдено найбільший метеорит ,на пд. сх.
.материка знаходиться найдовша
Мозамбікська протока .У Африці зафіксована найвища температура повітря..
Ось така вона Африка — казкова і загадкова частина нашої планети!
Ось така вона Африка — казкова і загадкова частина нашої планети!
І11. Вивчення нового матеріалу
Темою
сьогоднішнього уроку є « Фізико-географічне положення Африки та історія
досліджень Африки ». Запишемо у зошит тему уроку: Фізико-географічне положення
та історія досліджень Африки. На уроці ми розглянемо такі питання:
План
1.
Фізико-географічне положення Африки
2.
Берегова лінія материка
3.
Історія дослідження та освоєння Африки
На уроці ми повинні навчитися характеризувати
фізико-географічне положення материка, його етапи дослідження, показувати і
позначати на географічній карті об’єкти географічної номенклатури, визначати
географічні координати крайніх точок і протяжність материка.
Проблемне питання
Африку називають
улюбленицею Сонця, і сьогодні ми повинні доказати, як саме впливає фізико-географічного положення Африки на таку
її особливість .
Для того, щоб з’ясувати особливості
фізико-географічного положення материка нам необхідно пригадати, що таке
фізико-географічне положення, адже із цим поняттям ви уже знайомі коли вивчали
океани.
.( Відповіді
учнів )
1) Розташування
щодо екватора.
2) нульового меридіана.
3) материків та океанів
4)Особливості
берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови
Розглянемо план характеристики ФГП материка
1) Площа
материка
2) Розташування щодо екватора.
3) нульового меридіана.
4) тропіків та полярних кіл.
5) морів та океанів.
3) нульового меридіана.
4) тропіків та полярних кіл.
5) морів та океанів.
6 )інших материків
6) крайні точки материка та їх географічні координати.
6) крайні точки материка та їх географічні координати.
Африка другий за площею материк. Її площа становить 30, 3 мнл.км.кв.разом із прилеглими
островами
Користуючись фізичною картою Африки, відшукайте лінії екватора, нульового меридіана, Північного та Південного тропіків.( Один учень показує біля дошки) З’ясуйте, у яких частинах Африки, ці уявні лінії перетинають материк.
Отже, відносно екватора Африка розташована, як у північній, так і у південній півкулях нашої планети. Оскільки ця лінія ділить Африку приблизно навпіл, природні умови материка дзеркально повторюються на північ та південь від екватора.
Нульовий меридіан перетинає Африку у західній частині. Тому вона розташована більшою частиною у східній півкулі Землі, меншою – у західній.
Таким чином, Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться у всіх чотирьох півкулях Землі: Північній, Південній, Східній і Західній.
Оскільки більша частина материка лежить між Північним та Південним тропіками, переважна частина території Африки знаходиться у жаркому тепловому поясі. Це зумовлює жаркий клімат всього материка.
Переходимо до другого пункту ф/г х- ки.
Користуючись фізичною картою Африки з’ясуйте, які океани й моря та у якій частині омивають береги материка. Підпишіть їх назви на контурній карті.
Африку омивають води двох океанів: на заході – Атлантичного, на сході – Індійського.
Користуючись фізичною картою Африки, відшукайте лінії екватора, нульового меридіана, Північного та Південного тропіків.( Один учень показує біля дошки) З’ясуйте, у яких частинах Африки, ці уявні лінії перетинають материк.
Отже, відносно екватора Африка розташована, як у північній, так і у південній півкулях нашої планети. Оскільки ця лінія ділить Африку приблизно навпіл, природні умови материка дзеркально повторюються на північ та південь від екватора.
Нульовий меридіан перетинає Африку у західній частині. Тому вона розташована більшою частиною у східній півкулі Землі, меншою – у західній.
Таким чином, Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться у всіх чотирьох півкулях Землі: Північній, Південній, Східній і Західній.
Оскільки більша частина материка лежить між Північним та Південним тропіками, переважна частина території Африки знаходиться у жаркому тепловому поясі. Це зумовлює жаркий клімат всього материка.
Переходимо до другого пункту ф/г х- ки.
Користуючись фізичною картою Африки з’ясуйте, які океани й моря та у якій частині омивають береги материка. Підпишіть їх назви на контурній карті.
Африку омивають води двох океанів: на заході – Атлантичного, на сході – Індійського.
На півночі материк має вихід до Середземного моря, яке зв’язане
Гібралтарською протокою з Атлантичним океаном. На північному сході – Червоне море, з’єднане Баб-ель-Мандебською протокою та
Аденською затокою з Індійським океаном.
Африка з'єднана з Євразією Суецьким
перешийком, через який було прокладено у середині ХІХ ст. Суецький канал, що
набагато скорочує морський шлях з Європи до Південної та Східної Євразії.
Давайте з’ясуємо, як
розташована Африка відносно інших материків
(відповідь учнів)
Наближеність Африки до Євразії суттєво впливає на формування природи материка. Зокрема, з
території Євразії приходять на північ Африки сухі повітряні маси.
Назви крайніх точок
|
Географічні координати
|
|
Географічна широта
|
Географічна довгота
|
|
Північна –
м.Рас-Енгела
|
36˚ пн.ш.
|
10˚сх.д.
|
Південна –
м.Агульяс
|
35˚
пд..ш.
|
20˚ сх..д.
|
Західна – м.
Альмаді
|
15˚ пн.ш.
|
16˚ зх.д.
|
Східна –м. Рас-
Гафун
|
10 пн.ш.
|
52 сх.д.
|
Визначення географічних координат крайніх точок Африки.
За картою з’ясуємо назви крайніх точок Африки та визначимо їх географічні координати. Результати запишіть у таблицю.
Крайні точки Африки
Знаючи географічні координати можна визначити протяжність материка із заходу на схід і півночі на південь
Зразок оформлення розв’язку задачі:
а) 1) на даному меридіані крайні точки материка лежать на таких широтах:
- крайня північна (місто Бенгазі) – 32градуси пн ш;
- крайня південна (мис Агульяс) – 35градуси пд ш;
2) знайдемо протяжність території в градусах:
32 пн ш + 35 пд ш = 67гр;
3) знайдемо протяжність території в км, знаючи, що довжина дуги будь якого меридіану в 1градус становить 111 км:
67 х
Відповідь: 67градусів; або
За градусною сіткою обчисліть протяжність Африки з заходу на схід в градусах і кілометрах:
а) за 10 пн ш, якщо довжина дуги паралелі в 1градус становить
4. Берегова лінія материка
Узбережжя Африки мало розчленоване й майже не має зручних для облаштування портів природних бухт., не має багато островів , півостровів, заток.
Пригадаємо,якого походження бувають острови ( відповідь учнів).
Найбільшим серед них є Мадагаскар в Індійському океані. Острів має материкове походження. Він виник в результаті гігантського розколу, який відокремив цей острів від Африки в далекому минулому. В результату цього з’явилася й найдовша в світі Мозамбіцька протока, яка відділяє Мадагаскар від материка.
У Червоному морі та Індійському океані біля берегів Африки, в умовах мілководдя та високої температури води, сформувалися численні коралові рифи. Вони перешкоджають судноплавству й утруднюють підходи морських суден до узбережжя.
В Атлантичному океані біля берегів материка виникли кілька груп дрібних островів вулканічного походження, зокрема Мадейра, Канарські, Зеленого Мису.
На сході Африки в Індійський океан виступає єдиний великий півострів Сомалі, який називають “африканським рогом”. Адже за формою він нагадує ріг носорога.
На заході далеко заходить в суходіл Гвінейська затока.
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки:
Протягом вивчення теми, користуючись картами атласу, нанесіть на контурну карту та запам’ятайте положення на материку таких географічних об’єктів:
Географічні об’єкти берегової лінії Африки
Моря Середземне, Червоне
Затоки Гвінейська, Аденська
Протоки Мозамбіцька, Гібралтарська,Баб-ель-Мандебська
Півострів Сомалі
Острови Мадагаскар, Мадейра, Канарські, Зеленого Мису, Коморські, Сейшельські
Миси Рас-Енгела, Агульяс, Альмаді, Рас-Гафун
Морські течії Холодні: Бенгельська, Канарська, Сомалійська
Теплі: Гвінейська, Мозамбіцька, Течія Мису Аґульяс
Канал Суецький
5. Дослідження та освоєння Африки. Робота в групах
1. Відомості про Африку в стародавні часи.
2. Дослідження Африки під час пошуків морського шляху до Індії.
3. Дослідження Африки в період работоргівлі.
4. Освоєння внутрішніх частин Африки: Давід Лівінгстон, Генрі Стенлі, Єгор Ковалевський, Василь Юнкер Короткі повідомлення учнів
ІV. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми
Висновки:
• Материк перетинають лінії екватора та нульового меридіана, тому територія Африки лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Екватор ділить Африку приблизно на дві однакові частини, тому її природні умови дзеркально повторюються на північ та на південь від екватора.
• Африка більшою частиною розташована між лініями Північного і Південного тропіків. Тому її більша частина знаходиться у жаркому тепловому поясі.
• Африка з'єднується з Євразією Суецьким перешийком, через який прокладено Суецький канал. Від інших материків Африка відділяється просторами Атлантичного та Індійського океанів, від Європи – Середземним морем, від Азії – Червоним морем.
• Берегова лінія материка мало розчленована.
• Найзначніші дослідження внутрішньої території материка здійснили у XIX ст. Давід Лівінгстон та Генрі Стенлі.
• У результаті нових відкриттів у внутрішніх територіях Африки, європейські держави перетворили Африку у материк-колонію. Найбільші території були захоплені Францією і Великобританією.
• У дослідженнях Африки брали участь й українські вчені, в тому числі Єгор Ковалевський.
Вправа «Хрестики - нулики»
Питання для контролю знань:
1.
• Африка
— найбільший материк за площею (0)?
2.
• Африку
перетинає екватор майже посередині(+)
3.
• Вона
лежить у всіх півкулях (+)?
4.
• ЇЇ
омивають три океани (0)? •
5.
• На.
півночі Африку омиває Червоне море (0)?
6.
• Гвінейська
затока — знаходиться на заході материка(+)?
7.
• Мозамбіцька
протока — найдовша у світі (+)?
8.
• Африку
називають улюбленицею Сонця (+)?
9.
Півострів Сомалі похожий на чобіток
(0)
10.
• Африку
відкрив Васко-да-Ґама (0)?
V Підбиття підсумків уроку вчителем. VІ. Домашнє завдання.
• Повторити матеріал з використанням графічного конспекту (шпаргалки).
• Вивчити географічну номенклатуру, нанесену на контурну карту.
• Розв’язати задачі: за градусною сіткою обчисліть протяжність Африки з заходу на схід в градусах і кілометрах по екватору.
Немає коментарів:
Дописати коментар