четвер, 10 лютого 2022 р.

 

Конспект уроку

Біологія 10 клас

Тема: Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Взаємодія вірусів з клітиною – хазяїном та їхній вплив на її функціонування. 

Мета:

Знаннєвий компонент: ознайомити учнів із неклітинними формами життя, дати визначення понять «неклітинні форми життя», «віруси», «віроїди», «пріони», «вірусологія», «віріон», «капсид», «капсомер»; з хворобами, що викликані вірусами.

Діяльнісний компонент: складати порівняльну характеристику неживих і живих клітинних форм життя, вміти описувати будову вірусів, пояснювати роль вірусів у природі і житті людини

Ціннісний компонент: розвивати в учнів комунікативну ,  самоосвітню   та   здоров’язбережувальну компетентності. Виховувати повагу до свого здоров’я. усвідомлювати причини виникнення та поширення вірусних інфекцій, бережливо ставитися до здоров’я.

Обладнання й матеріали:  слайди презентації , підручник

Базові поняття й терміни: клітина, неклітинні форми життя, віруси, віріон, паразитизм, капсид, нуклеїнова кислота, ДНК, РНК.

 

І. Організаційний етап

Психологічний настрій

Добрий день, діти сьогодні у мене на душі  спокійно, тому що я бачу Вас не онлайн,а безпосередньо на уроці за партами.Значити Ви усі здорові і прагнете до знань. А для того, щоб зрозуміти, як ми будемо сьогодні працювати, я хочу довідатися  який у вас настрій. Для цього вам потрібно щось побажати один одному  Почну я, а ви продовжите.

Я бажаю Вам мати міцний  імунітет…….

Ігрова  розминка «Мій настрій»

Після таких хороших побажань  ваш настрій буде залишатися прекрасним і після нашого уроку, а ваші знання поглибляться.

Хід уроку

 

 

І. Актуалізація опорних знань

·        «Пригадайте»:

1.     Що таке біорізноманіття?

2.     Які царства існують у сучасній систематиці?

3.     Яка царство є на межі живого і неживого?

4.     Чим викликана пандемія сьогодні?

5.     Як називається цей вірус

 

·        Онлайн-тестування

Виконати тест «Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти»» на освітній платформі «На урок», скориставшись посиланням

https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-bakteri-arhe-eukarioti-295406.html

·        ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Прийом «Зацікав»

Девізом нашого уроку я обрала слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.

Постановка  проблемного  питання:

-          Вчені  досить  довгий  час  не  могли  вирішити, куди  віднести  віруси – до  живої  чи  неживої природи?  Це  суперечливе  питання, тому  що  віруси  мають  ряд  властивостей  за  якими  ми  можемо  віднести  їх  до  живих  істот, а  також  ряд  ознак, які  свідчать, що  віруси  - не  живі 

„ ...речовина  чи  істота...”

 

                                            Віруси

 

неживі молекули                                                           живі організми

                                                                      Проте

1. Відсутність самостійного обміну речовин       1. Наявність спадковості

 

2. Відсутність живлення                                        2. Здатність до розмноження

 

3. Відсутність здатності до руху                           3. Здатність змінювати свої

                                                                                      властивості

                                                                                                     

Отже, при завершенні уроку ми доведемо істинність суперечливого запитання

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

.Розповідь учителя з елементами бесіди

Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=ZgXzI82eb4A

Історія виникнення вірусів

Кожен з нас переніс за життя щонайменше одне вірусне захворювання, зокрема грип. Але ніхто не бачив його збудників, адже розмір вірусних частинок – віріонів – дуже малий від 15 до 300 нанометрів і відносяться вони до молекулярного рівня організації живої матерії або неклітинної форми життя.

Віруси(від. лат. virus – отрута) – це неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами. Віруси вражають усі клітинні організми; належать до царства Віра.

             Вірусологія – наука, яка вивчає віруси


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                Будова вірусів

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Види вірусів

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особливості вірусів:

­   неклітинна будова;

­   простий хімічний склад;

­   різноманітність геному;

­   проста будова;

­   відсутність синтезу білків;

­   відносна специфічність;

­   особливий життєвий цикл;

­   здатність до самозбирання

Діти,  ви вже   дещо знаєте про віруси,а яке місце вони займають в органічного світі?

            імперія            Неклітинні

            царство          Віра (від лат. virus — отрута).

      Зверніть увагу на  порівняльні розміри. Величина вірусів варіює від 20 до 300 нм (1 нм = 10-9м). І відмінними рисами вірусів у порівнянні з іншими мікроскопічними збудниками інфекцій служать не розміри або обов'язковий паразитизм, а ... Ось це ми зараз  і з`ясуємо.

   Я пропоную вам роботу в групах. Опрацювати тексту у підручнику

      1 група - як були відкриті віруси?

      2 група - які особливості будови й функціонування вірусів?

      3 група - як вірус проникає в клітину хазяїна?

      4 група  - як розмножується вірус?

 Презентувати роботу

Після кожної відповіді вчитель доповнює доповіді учнів, демонструючи слайди.

Розповідь учителя

 

Віроїди – неклітинні форми життя, які являють собою низькомолекулярну одноланцюгову кільцеву РНК, що не кодує білків; потрапляють в клітину рослини-хазяїна під час вегетативного розмноження, за допомогою комах або механічним шляхом у разі пошкодження тканин (веретеноподібність бульб картоплі, хвороба жовтих плям рису, карликовість хризантем).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ШЛЯХИ ПОТРАПЛЯННЯ ВІРУСУ В ЦИТОПЛАЗМУ КЛІТИН РОСЛИН

 

Через ушкоджені ділянки клітинної стінки

 

Завдяки різноманітним тваринам-переносникам

 

Вірус тютюнової мозаїки проникає через подряпини листкових пластинок чи кореневих волосків.

 

Під час живлення тварини впорскують у клітини слину разом з вірусними частинками.

        

Пріони (від англ. proteinaceousinfectiousparticles – білкові заразні частинки) – особливий клас інфекційних агентів, які є низькомолекулярними білковими частинками без нуклеїнової кислоти (повільні інфекції); завжди закінчуються летально(губчаста енцефалопатія, фатальне сімейне безсоння, хвороба Куру).

 


     

 

                     Шляхи зараження людини вірусними хворобами:

­   повітряно-крапельний (грип);

­   через органи травлення – з їжею і водою (гепатит А);

­   через покриви тіла – слизові оболонки (герпес, віспа, папіломи);

­   через кров при недотриманні санітарних норм, при переливанні крові, хірургічних операцій (ВІЛ, гепатит В);

­   при статевих контактах (ВІЛ, гепатит С, герпес);

­   через укуси комах (кліщі – енцефаліт, комарі – жовта пропасниця, лихоманка Західного Нілу, хвороба Зіка, Ебола).

 

Не завжди потрапляння вірусу призводить до розвитку хвороби. Це залежить від чутливості хазяїна, стану його імунної системи, концентрацій вірусних частинок та їх патогенності.

·        профілактика інфекційних захворювань:

Усі засоби профілактики можна поділити на три основні категорії:

­   заходи, спрямовані на ліквідацію поширення збудника(ізоляція хворих організмів від здорових (карантин));

­   заходи, спрямовані на переривання механізму передачі збудника від інфікованих осіб до здорових (застосування респіраторів, засобів гігієни препараторів, що знищують кровоносних комах – переносників вірусів);

­   заходи, спрямовані на створення специфічної несприятливості населення (імунізація) – здійснення профілактичного щеплення.

·        роль вірусів у природі та житті людини

збудники хвороб рослин (карликовість помідорів , мозаїчність тютюну, картоплі, скручування листків персика);

 збудники хвороб людини (вітряна віспа, вірусний гепатит, кір, грип, ГРВІ, ВІЛ, поліомієліт).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV.Узагальнення, систематизація знань і вмінь

Завдання 1. Цифровий диктант. ( робота в парах)

Вірусам рослин для проникнення в цитоплазму необхідне … (5)  внаслідок механічних впливів або дії ротових органів…(1). Сусідні клітини інфікуються через… (4).

Під час перебування вірусу в клітині … (2), одні з яких діють як … (6), що забезпечують подальше відтворення молекул вірусних нуклеїнових кислот, інші - … (3).

… знаходять прокаріотичних хазяїв за допомогою… (9), що приєднуються до глікопротеїдів бактеріальної клітинної стінки.

Простий вірус поліомієліту складається з … (8). Віріон складного вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ) має… (10).

Варіанти відповідей:

1.      безхребетних тварин-переносників;

2.      синтезуються вірусні білки;

3.      слугують компонентами оболонок нових вірусних частинок;

4.      плазмодесми;

5.      ушкодження клітинної стінки;

6.      ферменти;

7.      бактеріофаги;

8.      молекули РНК та білкової оболонки;

9.      рецепторів;

10.  додат­кову оболонку з мембрани клітини-хазяїна.

 

 Завдання  2.   Повернемося до початку нашого уроку до слів Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .

Діти, а яке відкриття ви з робили для себе сьогодні?

 

 

                                            Віруси

 

неживі молекули                                                           живі організми

                                                                      Проте

1. Відсутність самостійного обміну речовин       1. Наявність спадковості

 

2. Відсутність живлення                                        2. Здатність до розмноження

 

3. Відсутність здатності до руху                           3. Здатність змінювати свої

                                                                                      Властивості

Отже,    віруси – перехідна  форма  між  живою  та  неживою  природою

 Наш урок підійшов до кінця й хочу довідатися, який зараз у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його оплесками. Почну я, а ви продовжите. У мене гарний настрій .... А який настрій у вас .....

УІ.  Домашнє  завдання. & 19, відповідати  на  запитання. Підготувати  повідомлення  про  вірусні  інфекції.

Немає коментарів:

Дописати коментар