четвер, 10 лютого 2022 р.

 

Тема 2  « Структура клітин»    Варіант І

Виберіть із запропонованих відповідей правильну ( 6 балів )

1. Зазначте молекули нуклеїнових кислот, які входять до складу рибосом: а) мРНК; б) тРНК; в) ДНК; г рРНК).

2.Назвіть органели, яким притаманний певний ступінь автономії в клітині: а) мітохондрії; б) комплекс Гольджі; в) лізосоми; г) ендоплазматична сітка.

3. Укажіть сполуки, з яких переважно складається плазматична мембрана: а);  ; б) вуглеводи та ліпіди; в) білки та вуглеводи г) білки та ліпіди.

4. Укажіть організми, до складу оболонки клітин яких входить глікокалікс: а) бактерії; б) гриби;

 в) рослини; г) тварини.

5. Укажіть організми, клітини яких здатні до фагоцитозу: а) бактерії; б) тварини; в) рослини; г) справжні гриби.

6. Назвіть прізвище вченого, який запровадив термін «клітина»: а) Р Гук; б) Т. Шванн; в)М. Шлейден;

 г) Р Вірхов.

7. Назвіть структури, які наявні у хлоропластах: а) кристи; б) центріолі; в) тилакоїди; г) нуклеосоми.

8. Укажіть органели, які трапляються у клітинах прокаріотів: а) комплекс Гольджі; б) мітохондрії

 в) ендоплазматична сітка; г) рибосоми;.

9. Зазначте органели, які регулюють внутрішньоклітинний тиск у клітинах одноклітинних прісноводних організмів: а) травні вакуолі; б) лізосоми; в) клітинний центр; г) скоротливі вакуолі.

10. Укажіть органели, здатні до самоподвоєння: а) рибосоми; б) хлоропласти; в) лізосоми; г) вакуолі з клітинним соком.

11. Назвіть клітини еукаріотів, які не мають ядер: а) еритроцити більшості ссавців; б) клітини епітелію; в) лейкоцити; г) нейрони.

12. Назвіть органели, які мають власні рибосоми: а) комплекс Гольджі; б) лізосоми; в) хлоропласти; г) травні вакуолі.

 

13. Утворіть логічні пари ( 1 бал )

1 зерниста ендоплазматична сітка

А мають кристи

2 лізосоми

Б здатні періодично змінювати свій об'єм, виводячи з клітини

3 комплекс Гольджі

надлишок води

4 мітохондрії

В основу становить купка пласких одномембранних мішечків

Г містять ферменти, здатні розщеплювати частинки їжі

Д на мембранах розташовані рибосоми

14. Установіть відповідність між особливостями будови оболонки клітини та організмами, яким вони притаманні (1 бал )

1 глікокалікс

А бактерії

2 клітинна стінка, до складу якої входить хітин

Б рослини

3 клітинна стінка, до складу якої входить муреїн

В тварини

4 клітинна стінка, до складу якої входить целюлоза

Г справжні гриби

 

15.Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей

 Назвіть основні функції, притаманні органелам клітин еукаріотів. ( 1 бал )

Гранулярна (зерниста) ендоплазматична сітка

Лізосоми

Мітохондрії

1 перетравлення поживних речовин

1 синтез білків

1 синтез АТФ

2 синтез білків

2 синтез вуглеводів

2 фотосинтез

3 синтез АТФ

3 перетравлення поживних

3 транспорт поживних речовин по

речовин

клітині

16.Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей Охарактеризуйте будову клітин різних організмів. ( 1 бал )

Бактерії

Рослини

Тварини

1 до складу клітинної стінки входить муреїн

1 до складу клітинної стінки входить хітин

1 до складу клітинної стінки входить целюлоза

2 мають клітинний центр

2 можуть утворювати псевдоподії

2 зовнішній шар оболонки клітини - глікокалікс

3 мають мітохондрії

3 клітини містять вакуолі з клітинним соком

3 джгутики складаються з однієї мікротрубочки

 

17.Запитання з відкритою відповіддю ( 2 бали )

Що спільного та відмінного є між спадковим матеріалом клітин прокаріотів і еукаріотів?

Тема 2 « Структура клітин»    Варіант ІІ

 

Виберіть із запропонованих відповідей правильну ( 6 балів )

1. Укажіть сполуки, з яких переважно складаються хромосоми: а) білки та ліпіди; б) білки та ДНК; в) білки та РНК; г) ліпіди та РНК.

2. Укажіть організми, клітини яких здатні до фагоцитозу: а) бактерії; б) тварини; в) рослини; г) справжні гриби.

3. Укажіть сполуки, з яких переважно складається плазматична мембрана: а);  ; б) вуглеводи та ліпіди; в) білки та вуглеводи г) білки та ліпіди.

4. Зазначте молекули нуклеїнових кислот, які входять до складу рибосом: а) мРНК; б) тРНК; в) ДНК; г рРНК).

5. Укажіть організми, до складу оболонки клітин яких входить глікокалікс: а) бактерії; б) гриби; в) рослини; г) тварини

6. Назвіть органели, яким притаманний певний ступінь автономії в клітині: а) мітохондрії; б) комплекс Гольджі; в) лізосоми;  г) ендоплазматична сітка.

7. Назвіть прізвище вченого, який запровадив термін «клітина»: а) Р Гук; б) Т. Шванн; в)М. Шлейден; г) Р Вірхов.

8. Зазначте органели, які регулюють внутрішньоклітинний тиск у клітинах одноклітинних прісноводних організмів: а) травні вакуолі; б) лізосоми; в) клітинний центр; г) скоротливі вакуолі.

9. Назвіть органели, у яких міститься ДНК: а) рибосоми; б) мітохондрії; в) лізосоми; г) комплекс Гольджі.

10. Назвіть структури, які трапляються всередині ядра: а) субодиниці рибосом; б) тилакоїди; в) ламели; г) кристи.

11. Укажіть органели, здатні до самоподвоєння: а) рибосоми; б) хлоропласти; в) лізосоми; г) вакуолі з клітинним соком.

12. Назвіть клітини еукаріотів, які не мають ядер: а) лейкоцити; б) клітини епітелію; в еритроцити більшості ссавців); г) нейрони.

 

Утворіть логічні пари( 2 бали )

13. Установіть відповідність між органелами та структурами клітин та організмами, у яких вони трапляються.

1 нуклеоїд

А клітини посмугованих м'язів

2 джгутик

Б еритроцити більшості ссавців

3 ядра вегетативне та генеративне

В евглена зелена

4 багато подібних за будовою

Г інфузорія-туфелька

і функціями ядер

Д ціанобактерії

14. Установіть відповідність структур щодо певних органел клітин.

1 диктіосома

А хлоропласти

2 кристи

Б клітинний центр

3 центріолі

В мітохондрії

4 грани

Г скоротливі вакуолі

Д комплекс Гольджі

 

15.Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей

 Охарактеризуйте будову та функції різних органел.(2 бали )

Клітинний центр

Лізосоми

Мітохондрії

1 оточений однією мембраною

1 оточені двома мембранами

1 оточені трьома мембранами

2 включає дві центріолі

2 містять гідролітичні ферменти

2 містяться лише в клітинах анаеробних організмів

3 трапляються у клітинах вищих рослин

3 трапляються у клітинах прокаріотів

3 мають власні молекули ДНК

16. Охарактеризуйте будову клітин різних організмів.

Бактерії

Рослини

Тварини

1 мають мітохондрії

1 до складу клітинної стінки входить хітин

1 зовнішній шар оболонки клітини - глікокалікс

2 мають клітинний центр

2 клітини містять вакуолі з клітинним соком

2 до складу клітинної стінки входить целюлоза

3 до складу клітинної стінки входить муреїн

3 можуть утворювати псевдоподії

3 джгутики складаються з однієї мікротрубочки

 

17. Запитання з відкритою відповіддю ( 2 бали )

Які з органел еукаріотичної клітини беруть участь у синтезі органічних сполук?

 

Тематична атестація « Спадковість і мінливість» ІІ варіант

Виберіть із запропонованих відповідей правильну ( 0,5 балів )

1. Визначте форму мінливості, яка зумовлює розбіжності у фенотипі однояйцевих близнюків:

а) модифікаційна;   в) корелятивна;  б) комбінативна; г) мутаційна.

2. Укажіть мінливість, яку відносять до спадкової: а) мутаційна б) вікова; в); модифікаційна; г) сезонна.

3. Укажіть клітини, у яких можуть виникати мутації: а) нестатеві, статеві; б) лише статеві ; в) будь-які

4. Назвіть джерела комбінативної мінливості: а) партеногенез;.б ) кількість поживних речовин у яйцеклітині; в) вплив мутагенних факторів; г) випадкове поєднання гамет при заплідненні;

5. Зазначте властивості модифікацій: а) один і той самий чинник може спричиняти різні зміни в особин певного виду;  б) відсутність нижнього порогу дії чинника;  в) відсутність пристосувального значення;

г) визначеність.

6. Укажіть, чим визначається довжина варіаційного ряду: а) впливом умов довкілля;  б) впливом позаядерних генів; в) впливом регуляторних генів;  г) здатністю певного алеля до мутаційних змін.

7. Назвіть причину порушення зчепленого успадкування певних ознак: а) множинна дія генів; б) розщеплення ознак; в) цитоплазматична спадковість; г) кросинговер.

8. Вкажіть місце розташування алельних генів: а) різні ділянки негомологічних хромосом; б ) різні ділянки гомологічних хромосом; в) ідентичні ділянки гомологічних хромосом;  г) ідентичні ділянки негомологічних хромосом.

Утворіть логічні пари ( 3 бали )

9. Визначте, яким типам моногібридних схрещувань у разі повного домінування відповідають ті чи інші варіанти розщеплення за фенотипом.

1 АА × аа           А   3 : 1

2 Аа × аа            Б   1 : 1

3 Аа × Аа           В   1 : 2 : 1

                            Г  Розщеплення не спостерігають

10. Установіть відповідність між різними видами мінливості та притаманними їм властивостями.

1 мутаційна                       А набуті ознаки можуть успадковуватися

2 модифікаційна              Б нові варіанти поєднання алелів у генотипі нащадків

3 комбінативна                В  набуті зміни можуть зникати протягом життя особини

                                             Г одночасний прояв усіх алельних генів у фенотипі

11. Виберіть приклади, які характеризують явища повного домінування, проміжного характеру успадкування та кодомінантності. ( 3 бали )

Явище повного домінування 

1 успадкування структури поверхні насінин у гороху посівного

2успадкування платинового забарвлення хутра у лисиць

3 успадкування забарвлення віночка у ротиків

Проміжний характер

Успадкування

1 успадкування забарвлення віночка у ротиків

2 успадкування забарвлення насінин у гороху посівного

3 успадкування груп крові у людини

 

 

Кодомінантність

1 успадкування платинового забарвлення хутра у лисиць

2 успадкування груп крові у людини

3 успадкування забарвлення віночка у ротиків

 

 

12.Розвяжіть задачу ( 2 бали )

У людини ген карого ока домінує над блакитним. Кароока жінка вийшла заміж за блакитноокого чоловіка. Який колір очей можливий у їхніх дітей?

Тематична атестація « Спадковість і мінливість» І варіант

Виберіть із запропонованих відповідей правильну ( 0,5 балів )

1. Укажіть властивості мутацій: а) можуть виникати лише у нестатевих клітинах; б) можуть успадковуватись; 

в) завжди мають пристосувальне значення;  ;  г) здатні зникати протягом життя особини

2. Зазначте, як називають межі модифікаційної мінливості ознаки: а) норма реакції; б) варіаційний ряд;

 В) варіаційна крива. г) середнє значення;

3. Зазначте, які мутації спричиняють поліплоїдію: а) кратне зменшення наборів хромосом; б) кратне збільшення наборів хромосом. в) зміна структури окремих генів; г) зміна будови окремих хромосом;

4. Назвіть прізвище вченого, який запропонував назву «генетика»: а); де Фріз;  б) У. Бетсон;  в) Г. Мендель;

 г) Т.Х. Морган.

5. Назвіть прізвище вченого, який увів термін «мутації»: а) Г. Мендель; б) Г. де Фріз;  в) У. Бетсон;

6. Назвіть модифікації, які зберігаються протягом усього життя особини: а) таких модифікацій не існує.; б) виникають на ранішніх етапах індивідуального розвитку; в) виникають на пізніх етапах індивідуального розвитку; г ) будь-які.

7. Зазначте, як називають сукупність генів, розташованих в одній хромосомі: а) каріотип; б) геном;  

в) плазміда ; г) група зчеплення.

8. Назвіть схрещування особин, які розрізняються різними варіантами двох ознак: а) моногібридне;

б) полігібридне.в) тригібридне; г) дигібридне;

Утворіть логічні пари ( 3 бали )

9. Визначте, яким типам моногібридних схрещувань у разі повного домінування відповідають ті чи інші варіанти розщеплення за генотипом.

1 АА × аа            А   розщеплення не спостерігають

2 Аа × аа            Б   1 : 1

3 Аа × Аа            В  1 : 2 : 1

                             Г  3 : 1

10. Установіть відповідність між різними видами мінливості та притаманними їм властивостями.

1 модифікаційна         А набуті ознаки можуть успадковуватися

2 мутаційна                  Б нові варіанти поєднання алелів у генотипі нащадків

3 комбінативна           В  набуті зміни можуть зникати протягом життя особини

                                         Г одночасний прояв усіх алельних генів у фенотипі

11. Назвіть положення законів спадковості, встановлених Г. Менделем. ( 3 бали )

Закон одноманітності

гібридівпершого покоління

1 алельні гени займають

ідентичне положення в     

 гомологічних хромосомах

2 гамети диплоїдних особин несуть

лише один з двох алельних генів

3 у фенотипі гібридів першого покоління проявляється лише

один з двох варіантів ознаки,  домінантний

 

 

       

Закон розщеплення   

 1 при схрещуванні гібридів першого покоління між собою серед їхніх нащадків спостерігають: у Фенотипі  1/4 гібридів другого покоління проявляється рецесивний,

а 3/4 – домінантний варіанти ознак

2 зчеплене успадкування порушується внаслідок процесу кросинговеру

 3 кількість груп зчеплення дорівнює кількості хромосом у гаплоїдному наборі

 

Закон незалежного

комбінування ознак

 1 гени, розташовані в одній хромосомі, утворюють групу зчеплення

2 при ди- або полігібридному схре-щуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається незалежно

від інших.

3 гени розташовані у хромосомі в

лінійному порядку

 

 

                                                   

12. Розвяжіть задачу. ( 2 бали )Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та рожевих троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір - рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини)


 

     Пам'ятка для тих, хто готується до ЗНО

 

1. Додержуйтеся режиму: заняття в один і  той же час полегшують самоосвітню роботу. Найбільш продуктивними бувають заняття вранці або після відпочинку.

2. Свіже повітря значно підвищує дієздатність організму. Працюйте  в провітреній кімнаті.

3. Під час занять зберігайте правильну позу: це попереджає передчасне стомлення. Не спирайтеся грудьми на край стола, руки краще покласти на стіл.

4. Робіть короткі перерви на 10-15 хвилин після кожної години роботи, а також між заняттями з різних предметів. Це дозволить уникнути перенапруження та допоможе краще засвоїти матеріал.

5.Чергуйте розумову роботу  з фізичною. Зміна занять - гарний відпочинок.

6.Зробіть усе, щоб у приміщенні, де ви працюєте, було тихо: розмови сторонніх, увімкнений плейер, радіоприймач, телевізор відволікають від роботи.

7.Усі необхідні для занять приладдя підготуйте заздалегідь, непотрібні речі приберіть зі стола, щоб вони не заважали вам під час роботи.

8. Читайте швидко, але не поспіхом. Це одна з умов усвідомленого читання.

 9. Намагайтеся зрозуміти зміст кожного речення шляхом постановки питань (про що говориться? тощо).

10.Установіть хід думки:  йде вона від основного положення  до доказів   чи навпаки.

11. Якщо при читанні посібника або підручника щось залишилося не зовсім зрозумілим, зверніться до додаткових джерел, наведіть точні довідки та з'ясуйте питання до кінця.

12. Якщо в роботі зустрілися ускладнення, не переймайтеся, зробіть перерву, подумайте над питанням і візьміться за роботу знову.

13. До умов успішної розумової  праці належать і психологічні фактори: цілеспрямованість, натхнення, посилення волі, самостійність і наполегливість у праці. Намагайтеся виробити в собі  такі якості.

                 Загальні прийоми  роботи з тестовими завданнями

Тренуйся!

Тренування (виконування подібних вправ) дає можливість ознайомитись зі специфікацією завдань, форматом викладення матеріалу, інструкціями, виробляє можливість самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час контрольних робіт, ДПА, ЗНО.

 

Випробовуй!

Іншими словами, правильне рішення можна знайти, згадавши правила чи приклади, або провести аналогії тощо. Застосування правильної тактики оптимізує зусилля на виконання конкретного завдання і всіх завдань у цілому. Іноді незрозуміле на перший погляд питання стає доступним при знайомстві з варіантами відповідей. Аналогічний прийом можна застосувати при малозрозумілій інструкції.

 

Слідкуй за часом!

Опрацьовувати тестові завдання необхідно з урахуванням терміну їх виконання. Кожний працює по-різному: хтось швидко, не задумуючись, комусь потрібно декілька раз перечитати умову. Є сенс порівнювати витрачений час на різні типи тестових завдань. Це змусить концентрувати зусилля і працювати в максимальному темпі, моделюючи реальну ситуацію роботи і стресову ситуацію, яку завжди зумовлює обмеження часом.

 

Читай завдання до кінця!

Намагання, «впізнавши» знайомі слова, інтерпретувати завдання на свій лад, призведе до помилок у найлегших питаннях. А останнє – до втрати балів. Тому, яким би «знайомим» не здавалось тестове завдання, читай завдання до кінця, щоб зрозуміти і правильно відповісти на нього.

 

Відкинь абсурдні варіанти!

Шукаючи правильну відповідь, першочергово відкинь абсурдні відповіді і аналізуй тільки ті, які залишились. Наприклад, при пов’язанні тестів  звертай увагу на одиниці вимірювання – швидкість не вимірюється в джоулях (Дж), маса – у паскалях (Па). Не забувай і про здоровий глузд: швидкість пішохода не може складати 150 км/год, а 35-річний батько не може бути старшим в 45 разів від свого 7-річного сина.

 

Скорочуй вибір!

Якщо із кількох варіантів відповідей правильними видається не одна, а дві, то вибір бажано зробити на користь більш повної і більш сучасної.

 

Пропускай!

Важкі або незрозумілі завдання бажано пропустити, щоб не втратити час і відповісти на інші. А враховуючи, що за рівнем складності «легкі» і «складні» завдання розташовані в будь-якому порядку, нерозсудливо не дібрати балів тільки тому, що не дістався до «своїх» завдань, а весь час витратив на ті, навчальний матеріал яких невідомий. Впоравшись з доступними завданнями, за умови залишку часу, можна повернутись і до невирішених питань.

Іноді в тестах можуть бути технічні помилки чи механічні. То ж можна витратити весь час, а завдання так і не вирішити.

 

 Виключай!

Певні завдання можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Тактика «від зворотнього», коли чітко впевнений у неправильній відповіді на користь тієї, що залишилась, варта застосування на практиці.

 

Думай тільки про поточне завдання!

Відповідаючи на конкретне завдання (питання), концентруйся саме на ньому, забуваючи все, що було в попередньому. Це дасть можливість забути про неможливість розв’язання попереднього (якщо таке сталось) і можливість набрати бали.

 

Не засмучуйся!

У будь-якому тесті можуть бути завдання, з якими впоратися на даний момент неможливо. Більше того, абсолютно всі завдання зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу «розхлюпувати» емоційну енергію на передчасний розпач.

Ця порада особливо значуща для тих, хто звик тільки до максимальних результатів, скажімо, на рівні свого класу або школи. Компетентний учень психологічно повинен бути готовим до локальних невдач, які можуть виявитись за умови, коли  не зовсім  коректно сформульоване  те чи інше  завдання.

 

Заплануй два кола!

За умови роботи з тестовими завданнями на паперових носіях, правильного розподілу часу, можна (і бажано) запланувати повторне коло, яке дозволить повернутись до «невирішених» тестів. Зазвичай у класі вчитель про подібне говорить іншими словами: «Закінчив (-ла) роботу? Перевір!».

Довірся інтуїції!

Якщо жоден з попередніх прийомів не дав можливості відповісти на завдання, а інтуїтивно надається перевага певній відповіді, є сенс довіритись інтуїції. Така довіра може призвести до приросту балів.

 

Правильно заповнюй бланки відповідей!

Правильність і чіткість заповнення бланків відповідей є обов’язковою умовою для успішного складання іспиту. Знання вимог заповнення бланків, правильне виправлення помилок дасть можливість оптимального розподілу часу і уникнення  знервованості під час проведення іспитів.


                                              Бажаємо успіхів!